SIMAR - Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění

Preventivní prohlídky u praktického lékaře absolvuje pravidelně každý druhý Čech

25.04.2017 - GfK Czech s.r.o.

Každý druhý Čech absolvuje pravidelně preventivní prohlídky u praktického lékaře. Největšími absentéry preventivních prohlídek u praktického lékaře je věková skupina osob od 20 do 39 let. Jako důvody ignorování preventivního vyšetření uváděl 1 z 3 Čechů buď nedostatek času, velkou vzdálenost k lékaři, nebo nechuť lékaře navštívit.

Preventivní prohlídky u praktického lékaře absolvuje pravidelně každý druhý Čech

3 z 5 dotázaných dodržují pravidelné preventivní prohlídky u svého zubaře. Ženy jsou naopak velmi pilné v pravidelných vyšetřeních u svého gynekologa (7 žen z 10).

Prevence je základ. I když se člověk cítí zcela zdráv, neměl by preventivní návštěvu u lékaře podceňovat. Prohlídky mohou odhalit onemocnění, která jsou v počáteční fázi velmi dobře léčitelná. A pokud je člověk absolvuje pravidelně, nemusí se poté obávat překvapení v podobě již těžce léčitelné choroby. Jak se k prevenci zdraví staví český národ? Na tyto otázky jsme se zeptali respondentů našeho výzkumu.

Návštěvy preventivních prohlídek u praktického lékaře

Polovina Čechů navštěvuje praktického lékaře z důvodu preventivních prohlídek pravidelně, dvě pětiny osob pouze občas. V tomto ohledu jsou zodpovědnější ženy a lidé starší 60 let. Jsou ale i tací, kteří na preventivní prohlídky nechodí vůbec. Těchto osob je v rámci celé populace 11 procent, nejčastěji se však jedná o respondenty ve věku od 20 do 39 let.

„Podíváme-li se na důvody, proč lidé ignorují preventivní prohlídky u svého praktika, potom těmi nejčastějšími jsou nedostatek času, vzdálenost ordinace nebo prostá nechuť či lenost lékaře navštívit (33 procent). Více než třetina dotázaných se cítí zdravá a prevence ji přijde v tomto případě zbytečná. 8 procent osob pak následně prevenci řeší až v případě návštěvy lékaře v souvislosti s nějakým zdravotním problémem nebo nemá ve svého lékaře důvěru na základě předchozí negativní zkušenosti (7 procent), “ říká Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu v GfK.

Návštěva preventivních prohlídek u zubaře

Návštěva zubaře nebývá zpravidla pro nikoho příjemnou záležitostí. I přes tento fakt 3 z 5 osob dodržují pravidelné prohlídky u svého stomatologa. Pečlivějšími návštěvníky jsou ženy než muži (65 procent respektive 49 procent). Nejméně navštěvuje pravidelně zubaře skupina respondentů ve věku od 20 do 29 let.

Nejčastěji lidé jako důvod nedodržování preventivních prohlídek u stomatologa uváděli strach, nedůvěru nebo špatnou předchozí zkušenost 

s daným lékařem (36 procent). Pro 14 procent dotázaných je důvodem ignorace preventivního vyšetření u zubaře absence vlastního lékaře, pro dalších 10 procent osob poté pocit, že nemají žádné problémy či jsou časově zaneprázdněni. I peníze jsou jedním z důvodů, proč říci ne preventivním prohlídkám u zubaře. Pro 4 procenta osob je návštěva stomatologa drahou záležitostí, tudíž k němu docházejí jen v případě výskytu akutního problému.

Návštěva preventivních prohlídek u gynekologa

70 procent žen navštěvuje pravidelně svého gynekologa za účelem preventivních prohlídek. Byť převážná část žen tuto pravidelnost dodržuje, najde se i 8 procent respondentek, které prevenci ignorují úplně. „Nejméně na pravidelné gynekologické prohlídky docházejí ženy ve věku od 15 do 19 let, naopak nejpilnějšími pacientkami jsou ženy ve věku od 30 do 39 let. Stejně jako v případě preventivních prohlídek u jiných lékařských odborností i v případě návštěv u gynekologa jsou nejčastějšími důvody pro jejich vynechání nedostatek času, vzdálenost k lékaři či prostá nechuť (22 procent). 15 procent žen, zejména ty nejmladší ve věku 15 – 19 let, se v tomto ohledu domnívá, že gynekologická prevence je pro ně zbytečná. Obdobně je tomu v případě 12 procent žen, které ignorují prohlídky z důvodu toho, že se cítí zdravě nebo nemají žádné problémy. Nedůvěra, strach, špatná zkušenost, i to jsou argumenty říci ne prevenci v případě 10 procent pacientek,“ dodává Barbora Večerková

O výzkumu

Výzkum proběhl v první polovině března 2017 na vzorku 1000 respondentů ve věku od 15 let metodikou internetového dotazování.

Kontakt: Andrea Patočková, Marcom, +420 296 555 422, andrea.patockova@gfk.com.



GfK Czech s.r.o.
cz@gfk.com

Členové SIMAR:

CONFESS Research - marketingový výzkum GfK Czech IPSOS | Nobody's Unpredictable MEDIAN s.r.o. Millward Brown
MEDIARESEARCH, a.s. NMS Market Research s.r.o. Opinion Window s.r.o. STEM/MARK, a.s TNS AISA