Čerstvě namleto > Pro ¾ Čechů je sport atraktivním trávením času s blízkými - nezaměřují se na své výkony

Pro ¾ Čechů je sport atraktivním trávením času s blízkými - nezaměřují se na své výkony

V České republice (ČR) je 6 základních skupin zákazníků nakupujících sportovní zboží, které se mezi sebou zásadně liší. Nejvíce utrácejí „nároční sportovci“. Mají příjmy, potřebu i ochotu nakupovat dražší zboží. Druhým bonitním segmentem jsou „vybavení na sport“.

Ti sice nepotřebují top technologie, ale jsou nejméně cenově citliví. „Sport fashion“ mají malé příjmy, ale sport je pro ně důležitý a jsou ochotni nakupovat. „Lovkyně akcí“ i „pragmatičtí“ mají z čeho nakupovat, ale nakupují méně. „Nízkopříjmoví“ nemají dost finančních prostředků a mají i menší potřebu.

„ ¾ lidí v ČR sportují pro radost z pohybu, tráví sportem čas se svými blízkými, sportují kvůli kondici, případně aby se zbavili stresu. Naopak méně důležité jsou zdravotní důvody, které zmiňuje jen 25 procent sportujících Čechů, dosažený výkon, případně adrenalinový zážitek. Jen necelá ¼ upřednostňuje sledování sportu před vlastním sportováním,“ říká Renáta Doležilová, Business Development Manager z GfK.

Podle aktuální studie společnosti GfK Czech lze v České republice vysledovat 6 typů sportovních zákazníků, které se liší jak svým postojem ke sportu, tak i nákupy sportovního zboží.

Nejbonitnější jsou „nároční sportovci“. Většinu sportů dělají intenzivněji než ostatní. Chtějí to nejlepší vybavení a mají na to peníze. Nejčastěji jde o mladé úspěšné muže, často ještě bezdětné. Sport je jejich životní styl: na 1. místě je pro ně jednoznačně kondice. Od sportu více než jiní očekávají adrenalinový zážitek. Sport je stejně jako ostatní baví, ale jde jim i o výkon a díky sportu chtějí i dobře vypadat. Za sportovní oděvy, obuv i vybavení utratí nejvíce ze všech. Preferovaným typem prodejce jsou pro ně jednoznačně specialisté a sportovní e-shopy, ale i sportovní řetězce (A3 sport, Decathlon i Intersport) a značkové prodejny.

Dalším pro obchodníky atraktivním typem jsou „vybavení na sport“. Mají také nadprůměrné příjmy a navíc ceny příliš neřeší. Jsou úspěšní, ve středním věku a mívají rodinu. Preferují turistiku, cyklistiku a lyžování. Chtějí se udržet v kondici, sportují pro radost – výkon pro ně tolik důležitý není. Sport je způsob, jak tráví čas s rodinou a přáteli a jak se zbavují stresu. Nejraději nakupují ve specializovaných prodejnách (Klimatex, Northface, Hudy sport a Hannah), případně e-shopech (Columbia-sport.cz, Northhfinder, Sportobchod.cz a Urbanstore.cz, Alza.cz, Zoot.cz či v prodejnách Tchibo.

Další skupinou jsou „sport fashion“ zákazníci, kteří především touží dobře vypadat a být v kondici. Nejvíce ze všech sportují denně. Rádi posilují. Sport je jejich styl a mají rádi i sportovní módu. Jsou spíše mladí a mají nízké příjmy i vzdělání. Neváhají však velký podíl svých příjmů vydat za sportovní (značkovou) módu. Více než jiní nakupují ve sportovních e-shopech (Northfinder, inSPORTline, sportobchod a Sportsdirect) a značkových prodejnách (Litex, Nike, Puma).

Následuje skupina „lovkyň akcí“, kterou tvoří převážně ženy. Chtějí být v kondici a užít si sport s přáteli. Preferují skupinová cvičení, fitness a tanec. Jsou mladé, často ještě studují. Nakupují impulzivně: pokud narazí na zajímavou akční nabídku, často neodolají. Preferovaným typem prodejce jsou značkové prodejny (Nike, Litex), Rock Point, Tchibo, ale i Lidl.

Jejich protipólem jsou „pragmatičtí“ zákazníci. Ti vždy vědí, co chtějí: hledají funkční zboží za nejlepší možnou cenu. Ke zbytečnému nákupu „v akci“ se nenechají strhnout. Ve srovnání s ostatními vydávají více za vybavení a rozhodně méně za módu. Neupřednostňují žádného prodejce. Jsou obvykle ve středním věku, mají větší domácnost s dětmi. Sport je pro mě především způsobem, jak trávit volný čas s rodinou a přáteli, chtějí mít dobrou kondici, ale na vzhledu jim moc nezáleží.  Preferují míčové hry, vodní turistiku, tenis, případně in-line bruslení.

Posledním segmentem jsou „nízkopříjmoví“. Jak název napovídá, mají nejméně finančních prostředků a také nejmenší výdaje za sport. Sportují nejméně často, více než jiní se na sport jen dívají. Cvičí pro radost, a aby se udrželi v kondici. Preferují skupinová cvičení, plavání a tanec. Jde obvykle o ekonomicky neaktivní ženy, buď důchodkyně, nebo ženy na mateřské dovolené. Sportovní zboží nakupují zejména v širokosortimentních řetězcích (Lidl, Tesco), Tchibo, v asijských prodejnách a kamenných secondhandech.

V případě zájmu o více informací kontaktujte:
Renáta Doležilová, GfK Czech, tel. 737 253 987, e-mail: renata.dolezilova@gfk.com.